Ekologie dneška už dávno není jen o sbírání odpadků, pomoci při migraci žabiček přes nově postavenou dálnici nebo o čistění říčních toků. Svět se spojil, jak se rádo říká- globalizoval se, a výsledkem není jen to, že víme, co se právě děje na opačné straně planety, že si můžeme koupit akcie třeba na burze ve Vladivostoku nebo si dát americký hamburger v Kongu. Stejně tak víme, že se v Kanadě odlamují obří ledovce velikosti amerických měst, že každý rok zmizí až 25 000km2 deštného pralesa (to znamená území o něco menší než Morava), že zásoby pitné vody se ztenčují, ryb ve světových vodách ubývá, planeta se otepluje. Tak bychom mohli pokračovat donekonečna. I ekologie se zglobalizovala a ekologické myšlení stále více proniká do sfér, kde by jej přednedávnem ještě nikdo nečekal.
Kapkou v moři environmentálního hnutí jsou v poslední době ekologické internetové vyhledávače. Jde o stránky postavené v drtivé většině na vyhledávacím enginu Googlu (případně Yahoo), které však proklamují, že nějakým inovativním způsobem šetří životní prostředí. Osobně jsem se začal o tyto vyhledávače zajímat po navštívení (dnes již nefunkčního) vyhledavače Forestle . Neotřelý design a cedulka informující, že každým vyhledaným výrazem zachráním 0,1 m2 deštného pralesa mě zaujala. Koncept je jednoduchý- příjmy z tzv. „sponzorovaných odkazů“ (Google AdWords) jsou použity k nákupu akrů pralesní půdy v Kostarice.
To je princip činnosti i dalších „ekologických“ stránek. Ecoogler.com nebo Ecocho.eu také sází stromy, ale například Znout.com nebo Greenseng.com používají příjmů z reklamy k nákupu „certifikátů obnovitelné energie“, aby tímto offsetovým programem vyvážily energetické náklady vyhledávače.
Kapitolou samy pro sebe jsou vyhledávací stránky, které využívají černého pozadí k úsporám energie. Asi nejznámějším je server Blackle.com , který na svých stránkách uvádí, že již svou činností ušetřil 808,173.895 Watthodin. Tento způsob úspor je však poněkud diskutabilní.
Když 28. března tohoto roku sám mocný vyhledávač Google přešel na jeden den na černé pozadí, aby podpořil celosvětovou akci „Hodina Země“ (zhasínání světel po celém světě na jednu hodinu), byla to senzace. Mluvilo se o tom, že černá se stává novou zelenou silou na internetu. Šlo však o propagační kampaň, nikoliv o šetření. Již rok předtím totiž Google na svém oficiálním blogu uvedl, že černé pozadí energii nešetří. Nechal si vypracovat studii, která říká, že na starých CRT monitorech sice úspory dosáhnout můžeme, avšak u LCD monitorů, jež jsou dnes široce rozšířeny (podle odhadů tvoří 75% všech monitorů na trhu) se při prohlížení tmavých stránek naopak spotřeba může mírně zvýšit.
Černé vyhledavače, kterých je ostatně na internetu jako máku, nejspíše jimi propagované úspory nepřinesou.